Tuohon on hankala vastata. Yleisestiottaen osakesäästäminen on pitkän aikavälin toimintaa. Kertaostos huippuhintaan ei varmasti kannata.
Ja aika harva hakee sitä joutenoloa osakkeisiin sijoittamalla, lisäksi turha luulla, että pieni pääoma muuttuisi lyhyessä ajassa suureksi pääomaksi.
Rahan arvo muuttuu, sitä ei kannata mielinmäärin pitää pankkitilillä. Jos esim. kysymäsi aikaväli venytetään kymmeneen vuoteen ja allokointi on tehty järkevästi - on osakesalkkusi tuottanut alkupääoman huomioonottaen varsin mukavasti.
Pörssi kokee ylämäkiä ja alamäkiä, mutta itse olen hakenut ko. harrastuksella lisätuloja ja sijoittamallani pääomalla maksaa ihan mukavasti esim. vuosittaisen asumisen kulut. Se ei välttämättä tunnu paljolta.
Mitä itse haet osakesijoittamiselta? Tyypillisesti, jos suomipoika laittaisi (ei laita, mutta "jos") osakkeisiin rahaa - rahaa pitäisi tulla pienellä panoksella mielettömästi ja lyhyessä ajassa (joka on mahdotonta).
Tärkeintä muistaa:
-tavoite
-riittävä hajautus useampaan osakkeeseen (ei pelkkää nokiaa v. -00 65eur/kpl)
-ostoja hajautettava ajallisesti (kaikkia ei kannata ostaa huippuhintaan)
-tutustuminen ostettaviin arvopapereihin
-nöyryyttä (kukaan ei osaa ennustaa, nouseeko/laskeeko pörssi, pitkällä aikavälillä yhtiöitä kehitetään = rahaa)
Pörssiyhtiöt joutuvat antamaan toiminnastaan läpinäkyvää signaalia (ainakin 12 erilaista lukemaa). Niistä voi päätellä, onko yhtiö terve, tuottava ja miten kallis osake on suhteutettuna yhtiön arvoon. Ei ole rakettitiedettä, jo pelkästä osinkohistoriasta pystyy päättelemään onko järkevää sijoittaa ko. arvopaperiin vai ei.
Keskiarvona yhtiöt ovat tuottaneet 15%/vuosi ja se on mielestäni tavoittelemisen arvoista. Tuotto tulee voitosta, yhtiön kasvusta, kehittymisestä, tehokkuuden parantamisesta ja kun yhtiö maksaa ottamaansa lainaa pois - se ajansaatossa kasvattaa omistajansa omaisuutta. Ei tapahdu hetkessä, mutta tapahtuu kuitenkin.