Kirjoittaja Aihe: Monissa paikoissa rikotaan työturvallisuuslakia surutta  (Luettu 1041 kertaa)

VD.com

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 3772
Monissa paikoissa rikotaan työturvallisuuslakia surutta
« : Heinäkuu 26, 2022, 12:48:46 ip »
Monissa paikoissa rikotaan työturvallisuuslakia surutta, ”tuotannollisista ja taloudellisista syistä”.

Noudattaminen hidastaa tuotantoa ja etenkin maksaa firmalle rahaa, eli lakien rikkominen on tehty Suomessa kannattavaksi.

Nimittäin kiinni jäädessä sanktiot ovat olemattomat, ellei jopa naurettavan pienet, vaikka joku kuolisikin.

Työsuojeluviranomaiset tekevät tarkastuksia firmoihin, joko normaali tarkastuksina tai jonkun tahon pyynnöstä.

Normaali tarkastuksiin firmat varautuvat siivoamalla paikat puhtaaksi. Osassa yrityksiä kuljetetaan työsuojelutarkastaja ennalta suunniteltua reittiä pitkin, jota on hinkattu muutama viikko puhtaaksi.

Osassa firmoja ei ole työsuojeluvaltuutettua lainkaan, tai se on firman oma edustaja, tai jees jees mies.

Monessakin yrityksessä on samat rikkomukset vuodesta toiseen, eikä niihin liiemmin puutu kukaan, muutoin kuin ”kehotuksella”.

Työsuojeluviranomaiset valvovat papereillaan, että yritykset ”noudattavat” lakia, näin he itse välttyvät virkavirhe syyteiltä. Vaikka viranomaiset tekisivät virkavirheitä, ei heitä ei tuomittaisi mistään, omat veljet suojaavat.

Pieni pintapuoleinen raapaisu työntömastotrukin kuljettajan vastuista.

Työntömastonkuljettaja on henkilökohtaisessa vastuussa koneen turvallisesta kuljettamisesta työskentelyaikanaan, ks, työsuojelulaki.

Työnantaja kouluttaa kuljettajat käyttäjäyrityksessä ko. työskentelyyn, eri työskentelytapoihin, koneen turvalliseen käyttöön, työturvallisuuteen koneen työympäristössä, sekä kaikkeen työturvallisuuteen liittyvään asiaan, jotka ovat koneen käyttö alueella.

Työnantaja on siirtänyt kaiken vastuun työntekijälle, jotka liittyvät koneen käyttöön, koneen ajoon, lastaamiseen, nostamiseen ym.

Sitten yrityksen työtahti, ”normaalijoutuisuus” joka esiintyy hyvin monessa varastossa.

Ensiksikin koneen kuljettaminen neljän tonnin peruspainolla.

Trukit lipsahtelevat välillä sinne tänne. Lattialla saattaa olla nestettä, jolloin kuljettaja muuttuu matkustajaksi. Lattialla saattaa olla kuormalavan palasia, jolloin renkaat pomppaavat holtittomasti, seurauksella -> ohjattavuus häviää. Talvi aikaan ovialuilla on usein vettä, märkiä lavoja tuotu hallin lattialle tms.

Mikäli työntömastoissa on etupyörissä jarrut, voivat ne kulkea jopa 16 km / t.

Varastojen hyllyrakenteet kestävät harvoin 4-6 tonnin täystörmäyksen, eli hyllyrakenteiden domino sortumisia on tapahtunut useita ympäri maailmaa.

Tankki heinäpellossa ilmiöön antaa työnantaja pienen porkkanan työntekijälle, mm. urakan muodossa. Normaalijoutuisuuden halutaan kasvavan ja työntekijän ymmärryksen katoavan. Urakka jossa normaalijoutuisuutta nostetaan työturvallisuuden kustannuksella tai taukoaikojen vähentämisellä.

Työntekijälle annetaan ymmärtää että X- määrä on normaalijoutuisuutta ja X- määrän ylittävä osa on urakka työtä. Todellisuudessa normaalijoutuisuus on se aika kuin teet töitä, normaalisti.

Työntekijä alkaa ”painaa” urakkaa.

Ajetaan alituksista ja oviaukoista kaasu pohjassa.
Kuljettaja nostaa taakkaa ajossa ylös, saadakseen sen hyllytettyä nopeammin.
Hyllystä lähtiessä ei odoteta kelkan laskelmista hallinlattiaan, vaan lasketaan kelkka ajossa alas.
Ajetaan samansuuntaisesti kapeilla käytävillä ilman turvavälejä.
Ajetaan yhdensuuntaisilla käytävillä eri suuntiin, hyllyjä hipoen tai toista konetta kolistelemalla.
Kone ja henkilöliikenne vaarallisen lähellä toisiaan, ei noudateta nostojen turvavälejä (nostokorkeus + lavakorkeus)

Monessakin paikassa lavojen kaatumisia ja vahingoittumisia katsotaan sormien läpi, ikään kuin se olisi hyväksyttävää, jopa normaali talon tapa tehdä töitä. Rikkoutuneet lavat menevät hävikkiin tai vakuutuksen korvattavaksi.

Entä kuin maston hitsisaumat pettävät taakka ylhäällä ajosta? Kelkka halkeaa? Vaikka valmistajan ohjeet kieltää masto ylhäällä ajon, silti sitä harrastetaan hyvin laajasti ja korjaamot korjaavat.

Entä kuin joku kuolee tai vammautuu?

Nyt tulee se pahempi paikka, mitä ei katsota sormien läpi.

Työnantaja on ohjeistanut työntekijää noudattamaan ehdottomasti kaikkia työturvallisuuteen liittyviä asioita, eikä yhtään poikkeusta ei ole. Uusi työturvallisuuslakikin velvoittaa työntekijän noudattavan pilkulleen lakia.

Eli ohjeissa ja koulutuksessa on painotettu työturvallisuuteen, turvalliseen ajoon / työskentelyyn.

Kysymys kuuluu, miten tapaturma sattui.

Harvemmin sattuu mitään vakavaa ellei..

Aja masto ylhäällä alitukseen ja kaada koko konetta.
Aja liian lähellä toista, piittaamatta turvaväleistä hyllyyn tai ihmisiin.
Ei noudata takan noston turvavälejä.
Nostaa painavaa lavaa ajossa ylös, pyörä osuu lattialla olevaan esineeseen, tai virrat katkeaa jolloin kone saattaa kaatua.
Ajaa korkealla kuormalla, jota ei ole tuettu laudoilla ja pannoilla, seurauksella että toinen tai osa kuormasta kaatuu ihmisen päälle.

Vuorossa oleva esimies on aina vastuussa työntoteutusten valvonnasta, mikä on monelle yllätys oikeudessa. Ei riitä se, että alue on liian suuri valvottavaksi.
Muutaman euron vuoksi saattaa työntekijä menettää asuntonsa, joka muutetaan korvauksiksi. Monessakin paikassa on urakan saannin edellytys joka ainoan lain rikkominen.

Artisti maksaa.



Työturvallisuuslaki
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20020738

Laki työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2006/20060044

Miten voin toimia, jos havaitsen työssäni työsuojeluun liittyvän epäkohdan?
https://avi.fi/asioi/henkiloasiakas/valvonta-ja-kantelut/tyosuojelu

Mikä on työsuojelulaki?
https://www.kookas.fi/tyo/tyolait/mika-on-tyosuojelulaki



« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 26, 2022, 12:52:19 ip kirjoittanut VD.com »