Kirjoittaja Aihe: Sähköauto on futuristien vääristämä kuva "vähemmän saastuttavista autosta".  (Luettu 115 kertaa)

VD.com

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 3738
Sähköauto on futuristien vääristämä kuva "vähemmän saastuttavista autosta".


Ajoneuvokanta kasvoi vuonna 2018

Ajoneuvorekisterissä oli vuoden 2018 päättyessä 6 623 990 ajoneuvoa, joista liikennekäytössä oli 5 085 796 ajoneuvoa. Rekisterissä olevien ajoneuvojen kokonaismäärä kasvoi 2,3 prosenttia ja liikennekäytössä olevien ajoneuvojen määrä nousi 0,8 prosenttia vuoden 2017 lopun tilanteeseen verrattuna. Ahvenanmaan rekisterissä oli vuoden 2018 lopussa 48 566 ajoneuvoa. Tiedot perustuvat Liikenne- ja viestintäviraston (Traficom) liikenneasioiden rekisteriin sekä Ahvenanmaan ajoneuvorekisteriin ja ne on tuottanut Tilastokeskus.

Vuoden 2018 lopussa rekisterissä oli 3 494 836 henkilöautoa, joista liikennekäytössä oli 2 720 663. Rekisterissä olevien henkilöautojen määrä kasvoi 2,1 prosenttia ja liikennekäytössä olevien henkilöautojen määrä kasvoi 1,0 prosenttia. Rekisterissä olevien henkilöautojen määrän kasvu oli suurinta Pirkanmaalla ja pienintä Etelä-Savossa
. Lähde tilastokeskus

***

Sähköautojen massa tuotanto saastuttaa jo itsessään luonnottoman paljon, puhumattakaan toisen ja kolmansien maiden litiumaltaista.

Sähkön hinta nousee kattoon kuin kulutus lisääntyy, sähköautolla ajo tulee olemaan kaikkine kuluineen huomattavasti nykyistä kalliimpaa, nykyään itketään jo pelkistä joulukinkkujen paistamisesta. Mitä tämä sitten tarkoittaisi jos olisi sähköautot. Uusia ydinvoimaloita tarvitaan vähintään kolme kappaletta lisää, uudet runkoverkot, lisää muuntamoita, kaapelointeja miljoonia kilometrejä, niin ja tietysti latauspisteet muutamalle miljoonalle sähköautolle. Unohtamatta että miljoona duunaria siirtyisi suksilla ja polkupyörällä liikkumiseen.

Sähkönhinnalla on ennenkin kikkailtu, kuuluisin lienee ENRON jolla puhallettiin monen USA.n kansalaisen eläkerahat sileäksi, yhdessä yössä 70 miljardia savuna ilmaan.

***

Teslan lataus maksaa jumiin jäätyneessä ”vihreän energian” Texasissa jopa 900 dollaria
Julkaistu 18.02.2021 MVLehti

Ankaran kylmyyden ja lumen peittämässä Teksasissa sähköpula on johtanut sähkön hintojen nousuun jo niin paljon, että sähköauto Teslan lataamisesta koituu jopa 900 dollarin lasku. Asiasta uutisoi energia-alan julkaisu Oilprice.com.

***
Kotihoidon palvelun sähköautot hyytyivät talven kylmyyteen

Julkaistu 19.02.2021 MVLehti

Kylmä talvi on aiheuttanut sotkun muun muassa Ruotsin Tranåsin kodinhoitopalveluille, koska useimmat heidän käyttämistään sähköautoista ​​on lakannut toimimasta kylmässä.

***

Pakkastalvi yli kuusinkertaisti sähkön hinnan Ruotsissa – ydinvoimalle uusia kannattajia
ILTASANOMAT 17.02.2021

Ydinvoimaa vastustavasta pääministeripuolueestakin kuuluu nyt lisäydinreaktoreita kannattavia kannanottoja.

•   Sähkönkulutus ja hinta ovat nousseet rajusti Ruotsissa kovien pakkasten seurauksena.
•   Kansalaisiakin on kehotettu hillitsemään sähkönkulutustaan, mutta valtionyhtiö kiistää varsinaisen sähköpulan.
•   Ydinvoimasta on tullut poliittisesti kuuma peruna, sillä Ruotsin ydinvoimareaktoreita on ajettu alas viime vuosina.


***
Sähköautojen lataustolppaan saatava tuki kasvoi moninkertaiseksi

ARA voi tänä vuonna myöntää tukea runsaalle 5 000 lataustolpalle yhteensä yli viisi miljoonaa euroa.
Kotimaan Uutiset
7.1.2020

https://yle.fi/uutiset/3-11146816

***

Jos valtio jatkaisi samaa tukemisvauhtia, niin 5 000 000 auton ”tuki vaihtaminen” kestäisi vaivaiset tuhat vuotta.

***
Ostamisen realiteetit

Suomalaisten henkilö tulot vuonna 2018.

Alle  9999 euroa tienaavia oli  871 000 tuhatta, tässä tuloluokassa ei varmaan ole varaa vaihtaa sähköautoon edes tuulilasin pyyhkijän sulkaa, vaikka auton saisi ilmaiseksi. Alimmassa tuloluokassa on kuitenkin paljon ihmisiä joilla on välttämätön tarve autolle.

10 000- 19 999 euroa tienaavia oli 1 046 000 miljoonaa ihmistä, tuskin tässäkään tuloluokassa on potentiaalisia sähköauton ostajia kovin montaa.

20 000- 29 999 euroa tienaavia oli 929 000 tuhatta, vaikea uskoa että tässäkään tuloluokassa sähköautoa kovin hartaasti mietitään parkkipaikalle naarmuuntumaan. Tosin tämä palkka luokka luo jo kovan tulo / työpanoksen yhteiskuntaan, mutta sähköautoon tai sen ylläpitämiseen palkka tuskin riittää. Pätkätyö, osa-aikaisuus, määräaikainen työsuhde, epämääräinen työsopimus vaikuttaa myös paljon ostohaluihin.

30 000- 39 999 euroa tienaavia 782 000, tässä palkka luokassa alkaa olemaan jo pieniä mahdollisuuksia halpaan sähköautoon, mutta monesti on jo asunto laina, niin  että ajo tapahtuu hyvin useassa tapauksessa 4000 -16 000 eruron käytetyllä autolla.

40 000 – 49 999 euroa tienaavia oli 455  000 tuhatta, tämä alkaa olemaan ensimmäinen tuloluokka jossa pariskunta ( molemmat ovat tässä palkkaluokassa) voi ostaa pätkällä vaikka teslan, joka arvo lähes puoliintuu ensimmäisen vuoden aikana.

50 000 -59 999 euroa tienaavia oli 247 000 tuhatta, tämä palkkaluokka on ylemmillä toimihenkilöillä useasti ja näin leasing autot firmasta. Tässä palkkaluokassa on myös sähkö,putki ym urakoitsijat joilla on hyvin usein paketti tai kuorma auto työvälineenä.

Tulojen kasvaessa ex-potentiaalisesti saajien määrä pienenee kunnes on huippu.

Pointtina on se, että fyysisentyön työntekijöillä ei  palkka riitä sähköautoon ja kuitenkin  töihin olisi päästävä, vaikka sähköauton saisi ilmaiseksi, niin sen ylläpito kustannukset olisivat palkkaan nähden liian korkeat. Tästä voi kiittää SAK.n lepsua palkka neuvottelemista ja ns.saunanlaude sopimista. Jos työntekijöiden / kansalaisten oikeuksista pidetäisiin oikeasti kiinni, niin se tarkoittaa alituista nokkimista ja vääntämistä neuvottelupöydissä, muutoin jos saavutetut edut karisee pois, kuten nyt tapahtuu koko ajan. Ulkomailla poliitikot vetää toisiaan turpaan, eikä "lättysauna" ole monessakaan maassa edes harvinaista, Kekkonen oli luultavasti viimein patriootti joka veti pölhöilijoitä turpaan "saatanan tunarit".

Sähköauto buumin voi kaataa vakuutusyhtiöiden ”kaatuminen”

Yksikään vakuutusyhtiö ei loputtomiin lunasta kalliita / supertehokkaita sähköautoja. Kolaroitu sähköauto on täysin hyödytön, kukaan ei esim. osta toiseen sähköautoon ikkunoita ja ovia. Vaikka sähköauto olisi kolarikorjattu, niinpä asiakaskuntaa kolarikorjatuille sähköautoille tuskin olisi lainkaan, vaikkakin akkumoduuli olisi vaihdettu, eli toisin sanoen vakuutusyhtiöt hukkuisi kolaroituihin sähköautoihin. Samalla kaatuisi kaikki pien korjaamot, romuttamot, varaosaliikkeet, perusautonasentajille ei olisi töitä. Koko toimitus, huolto, varaosa ketjujen katkaisu tarkoittaisi kymmenien tuhansien työpaikkojen menoa menneisyyteen.

***

Näin sujuu TM:n Team Teslan matka Helsingistä Saariselälle – ”Tämähän lähtee luistoon, jos painaa kaasua yli millimetrin verran”


https://tekniikanmaailma.fi/nain-sujuu-tmn-team-teslan-matka-helsingista-saariselalle-tamahan-lahtee-luistoon-jos-painaa-kaasua-yli-millimetrin-verran/

***

Sähköautot tulevat olemaan testi uuteen aikakauteen, yhtä ”tarpeellinen”kuin valtion lobbaama digiboxsi, vety auto tulee vetämään pidemmän korren, sähköautopelleily vaan maksaa miljardeja nyt ja saastuttaa aivan tolkuttomasti.

Näin kuitenkin maksettu media toitottaa
***

Hyvästi bensa-auto

Sähköautojen myynti pomppasi viime vuonna. Murros on käsillä, ja bensa-autojen loppu häämöttää.


Unohtamatta että Suomesta on kolmasosa pohjoisnavan puolella.

***

Sähköautot eivät sovellu Pohjoismaihin – Toimintamatka pienenee talvella jopa 46%
Lähde :17.02.2021 MVLehti

Markkinoilla olevat sähköautot sopivat huonosti pohjoismaiseen ilmastoon. Norjalainen testi osoittaa, että talven kylmyys pienentää sähköautojen toimintamatkaa rajusti.



« Viimeksi muokattu: Helmikuu 21, 2021, 08:38:19 ip kirjoittanut VD.com »

VD.com

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 3738
Ajaminen kallista eikä tekniikka toimi: Sähköautot floppasivat talvisessa suurtestissä
Kun Auto Motor & Sports -lehden päätoimittaja Alrik Söderlind testasi kuinka hyvin sähköautot toimivat päivittäisessä elämässä latauksen ja ilman viileyden suhteen, lopputulos oli, että ne eivät toimi kovinkaan hyvin.

Lähde: https://mvlehti.net/2021/02/22/ajaminen-kallista-eika-tekniikka-toimi-sahkoautot-floppasivat-talvisessa-suurtestissa-ruotsissa/

Ruotsalaislehti: Sähköautolla Tukholmasta Nizzaan – Lähes kolme kertaa dieselkäyttöistä autoa kalliimpaa
Tätä on syytä ajatella, mikäli harkitsee sähköauton ostamista. Ruotsalaislehti testasi automatkailun eron modernilla Jaguarin sähköautolla ja Volvon dieselillä. Jatkuvien latauspakkojen lisäksi sähköauton loppulasku oli lähes kolminkertainen.

Lähde: https://mvlehti.net/2020/09/07/ruotsalaislehti-sahkoautolla-tukholmasta-nizzaan-lahes-kolme-kertaa-dieselkayttoista-autoa-kalliimpaa/

St1:n Anttonen: sähköautot eivät vähennä raakaöljyn kysyntää
Suurin este raakaöljyn kysynnän vähentämisen tiellä ei siis ole omalla bensa-autollaan huristeleva duunari, vaan suihkukoneella Rion ilmastokokoukseen suhauttava ilmastonsuojelija.

Lähde: https://mvlehti.net/2017/02/04/st1n-anttonen-sahkoautot-eivat-vahenna-raakaoljyn-kysyntaa/


Sähköautot ovat haitallisempia terveydelle kuin dieselautot?


Tutkimus osoittaa, että "massan aiheuttamat päästöt" ovat vaarallisempia, kuin pakokaasupäästöt.
Sähköautojen sanotaan olevan tulevaisuutta, mutta uusi tutkimus asettaa siihen tulevaisuuteen muutaman kysymysmerkin.

”Tulimme siihen tulokseen, että päästöt, jotka eivät tule pakoputkesta, vaan jarruista, renkaista ja tiestä, ovat paljon suuremmat, kuin nykyaikaisten autojen pakokaasupäästöt.”
”Nämä ovat myrkyllisempiä kuin nykyaikaisen moottorin päästöt, jotka tuntuvat olevan keskeisiä tekijöitä ja aiheuttavat sydänkohtauksia, aivohalvauksia ja astmaa epäpuhtauksien lisääntyessä”, sanoo Peter Achten, yksi tutkimuksen tekijöistä, The Timesille.


Lähde: https://mvlehti.net/2016/05/12/sahkoautot-ovat-haitallisempia-terveydelle-kuin-dieselautot/