Kirjoittaja Aihe: Ahneiden johtajien palkat  (Luettu 2405 kertaa)

pääideologi

• Newbie
  • *
Ahneiden johtajien palkat
« : Tammikuu 04, 2013, 04:13:58 ip »
Jos kaikkien yksityisalojen johtajien palkkoja alennettaisiin 5-10%, niin se olisi toisaalta hyvä asia, mutta on olemassa vaara että nämä ahneet johtajat ottaisivat osan palkanmenetyksestään takaisin suurempina osinkoina. Näin siksi että silloin jäisi yritysten kassaan enemmän rahaa, kun palkkakustannukset pienenesivät.

Nyt olisi myös Björn Wahlroosin, tämän kapitalismin ikonin, näytettävä esimerkkiä meille tavallisille työläisille, jotka kantavat vain hiekkaa jaloissaan konsernin hienoihin pankkisaleihin. Hän voisi alentaa palkkaansa  vähintään 30%.

Tankslapper

• Jr. Member
  • **
Vs: Ahneiden johtajien palkat
« Vastaus #1 : Tammikuu 04, 2013, 08:05:14 ip »
Johtajat eivät useimmiten saa osinkoja. Osinkoa saa vasta, kun omistaa yritystä.

Eri asia on "johdon optiot", joita saadakseen ei tarvitse sijoittaa yritykseen omaa omaisuuttaan. Sellaisessa toiminnassa on riski 0, kävi miten kävi.
Näin varastomies-sijoittajan näkökulmasta tuo optio-asia vaikuttaa hyvinkin väärältä ja epäreilulta. Itse olen tehnyt salkkuni ja omaisuuteni eteen n. 10 000h keräilyä ja varastointia (tämä tuntimäärä pelkästään tähän, muilla työtunneilla olen mm. ostanut ruokaa/juomaa ja elellyt kohtalaisen vaatimattomasti). Yhdessä vuodessa on työtunteja n. 1800, joten "salkkuhan on tullut melkein ilmaiseksi":D

Optiot on juuri niitä, joista pitäisi päästä eroon.

Björn Wahlroos omistaa 2,13% Sammon osakkeista, hän perusti 90-luvun alussa Mandatum-pankin, joka fuusioitui Sampoon. Wahlroos saa omistusoikeudellaan hyvin pitkälle sanella tulonsa ko. yhtiöstä.